Kolem šířkového uspořádání nové silnice 43, dnes označované jako S73, se mluvilo hodně. Senátorka Jaromíra Vítková po zjištění, že Centrální komise Ministerstva dopravy schválila v úseku Svitávka-Staré Město variantu 3pruhovou, která je méně bezpečná, začala jednat ve smyslu prosazení 4pruhu. Díky velkému úsilí senátorky Vítkové se nakonec podařilo.
„V dubnu loňského roku Centrální komise Ministerstva dopravy schválila aktualizaci Technicko-ekonomické studie s variantou vystřídaného 3pruhu v úseku Svitávka – Staré Město, přesněji řečeno po Borušov. Od té doby jsem se snažila jednat jak s ministerstvem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně přehodnocení kategorie 3pruhové na 4pruhovou,“ uvádí senátorka Vítková.
Rok a 3 měsíce od rozhodnutí Centrální komise je pozitivní výsledek úsilí senátorky Vítkové zde. Většina lidí již vzdala veškeré naděje. Senátorka Vítková za tu dobu uspořádala dvě besedy v Černé Hoře, účastnila se nespočet jednání, napsala řadu dopisů a připojilo se k ní celkem 37 obcí, 19 podnikatelů.
„Uložil jsem generálnímu řediteli ŘSD ČR, aby silnici S73 v úseku MÚK Svitávka – MÚK Borušov ŘSD připravovalo a realizovalo ve čtyřpruhovém šířkovém uspořádání v kategorii S26,0/130,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.
„Důležitá podpora byla od hejtmana Jihomoravského kraje a Policie ČR, která z pohledu zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu preferovala uspořádání komunikace s režimem jízdních pruhů 2+2 v celém úseku Brno-Staré Město. Silnice nám bude sloužit desítky let, doprava se stále zvyšuje, je kladen důraz na rychlost přepravy. Silnice S73 je páteřní komunikace pro kamionovou dopravu a propojení D1 a D35 je potřeba v adekvátní kapacitě. Zvýšíme tím i životní úroveň. Také situace v obcích na stávající I/43 se výrazně zlepší,“ sděluje senátorka.
Díky čtyřpruhovému uspořádání se zvýší rychlost přepravy osob i materiálu, sníží se tím náklady, ušetří se čas a to vše znamená větší flexibilitu pro podnikatele a firmy. Právě díky velkému tlaku senátorky Vítkové se ministr dopravy rozhodl rozhodnutí Centrální komise MD ČR přehodnotit.
„Musím také poděkovat generálními řediteli ŘSD Radku Mátlovi za argumentační podporu v prosazení 4pruhového uspořádání. Nakonec se moje úsilí vyplatilo a to považuji společně se starosty obcí za velký úspěch pro náš region,“ sděluje senátorka Vítková.
„Jako první určitá předinvestice je v průběhu roku 2023 plánováno v prostoru budoucí křižovatky silnic I/43 a I/73 vybudovat okružní křižovatku u Sebranic, která je navržena tak, aby mohla sloužit pro dílčí křižovatkové pohyby i po výstavbě silnice I/73 v úseku Bořitov-Svitávka, jejíž realizaci ŘSD předpokládá nejdříve v letech 2026-2028,“ sdělil ministr dopravy a dodává: „Realizaci navazujícího úseku I/73 Svitávka-hranice Pardubického kraje pak ŘSD předpokládá návazně přibližně v letech 2028-2032.“